در گفتگو با رییس انجمن تولیدكنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان/ دولت كوچكترین قدمی برای صنعت برنداشته است

وظیفه دولت ها اعمال نظارت و حمایت است و حال ما می خواهیم بدانیم كه دولت چگونه نظارت و در عین حال حمایت می كند؟

رییس انجمن تولیدكنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان گفت: از زمانی كه دولت یازدهم آغاز به كار كرده، كوچكترین قدمی برای صنعت برنداشته است. در این مدت تعرفه های گمركی افزایش یافته و چماق اداره دارایی روی سر تولیدكننده بلندتر شده است.

اكبر معتضدی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: وظیفه دولت ها اعمال نظارت و حمایت است و حال ما می خواهیم بدانیم كه دولت چگونه نظارت و در عین حال حمایت می كند؟ می توانیم بگوییم كه دولت هیچ كدام از این موارد را انجام نمی دهد.

به گفته وی از زمانی كه دولت یازدهم آغاز به كار كرده، نه قیمت ها كاهش یافته و نه ثبات قیمت برقرار شده است. حتی نهادهایی مثل پتروشیمی ها كه متعلق به دولت هستند، قیمت ها را افزایش داده اند. بنابراین در شرایطی كه تولیدكنندگان در بحران هستند، دولت این بحران را شدیدتر می كند.

معتضدی در عین حال عنوان كرد: هرچند ما می توانیم یك بازوی مشورتی برای دولت باشیم، ولی تاكنون هیچ كدام از مقامات و از جمله وزیر راه و شهرسازی جلسه ای با تشكل ها برپا نكرده اند كه آنها بتوانند نظرات خود را ارائه بدهند.

وی همچنین با انتقاد از نرخ بالای بهره بانكی گفت: تولیدكنندگان در گذشته وام بانكی را با سود 12 درصد و حداكثر 14 درصد دریافت می كردند، اما اكنون نرخ سود بانكی بیش از دو برابر شده و در این شرایط درخواست ما این است كه دولت تولیدكنندگان را رها كند تا خود آنها راهكاری برای مشكلات بیابند.

معتضدی یادآور شد: رویكرد تولیدكنندگانی كه وام گرفتند و آن را در بخش تولید به كار گرفتند، موجب بروز تورم نشد. تورم موجود به دلیل رانت هایی بوده كه برخی افراد وام از بانك ها گرفتند و در سایر بخش ها از آن استفاده كردند.

معتضدی خاطر نشان كرد: گفته می شود كه تولیدكننده سود غیرمتعارف می خواهد ولی هیچ جای دنیا به یكباره قیمت سوخت هفت برابر نمی شود. پس اگر تولیدكننده سود غیرمتعارف می خواهد، این ریسك ها را در نظر می گیرد. دولت یك ثبات قیمت ایجاد كند، بخشنامه ها و تعرفه ها را تغییر ندهد و به تولید كننده بگوید كه در یك بازه زمانی مشخص برنامه ریزی انجام دهد و رو به جلو حركت كند.